reklama

Vrtieť psom, krátka úvaha o filme

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

„ Prečo pes vrtí chvostom? Pretože pes je múdrejší ako chvost. Keby bol chvost múdrejší, vrtel by on psom.“ Autori filmu nás týmito slovami uvádzajú do drsnej reality vplyvu médií na spoločnosť. Zveličovaním a miestami až absurditou sa vo filme vysmievajú ľudskej naivite. Vykresľujú nám celý proces výroby zinscenovaných káuz, od predprípravy cez proces natáčania až po odprezentovanie „správ“ verejnosti.

Ako som už vyššie spomenul, práve naivita a zraniteľnosť ľudí je tým, čím sa médiá zaoberajú a s čím pracujú. Predstierajú im jednoduché veci, s ktorými sa stotožnia bez toho, aby sa nad nimi hlboko museli zamýšľať. Podstatným nie je ani tak obsah, ako práve spôsob podania jednotlivých správ. Vďaka neinformovanosti ľudí dokážu média veľmi účinne manipulovať s verejnou mienkou spoločnosti. Množstvo zdrojov nezaručuje pravdivosť správ, práve toto si musíme uvedomiť. Nič také ako nezávislé médiá neexistuje. Všetko nám dostupné je ovládané a kontrolované, je to jeden prúd informácií. Ako si potom môžeme vytvoriť slobodný názor? Sme vôbec slobodní?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za slobodného človeka sa považuje ten, ktorý má šancu vybrať si z možností a rozhodnúť sa, vytvoriť si vlastný názor. O toto nás médiá ukracujú. Ba čo viac, vytvárajú falošné kampane (zelené stužky), slogany, všetko čo sa uchytí, s čím sa ľudia s ľahkosťou stotožnia. Jeden sa pridáva k druhému, druhý k tretiemu a postupne celý svet, ako takí blázni, všetci ľudia vyhadzujú svoje staré topánky, ako to bolo zobrazované vo filme. Osobne ma najviac pobavila práve táto scéna, kedy Dustin Hoffman a Robert De Niro podávajú staré topánky jednoduchému, miestnemu chlapcovi, aby si aj on hodil a lúčia sa s ním slovami: „Priveď aj svojich kamarátov.“ Toto je pekným príkladom ako média ovplyvňujú nevedomých ľudí, a ako sa z vymyslenej kampane (topánky), o ktorej nikto nikdy predtým nepočul môže stať fenomén doby, o ktorom budú všetci rozprávať a nasledovať ho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľa z nás však žije v domnení, že všetko čo sa objaví v médiách musí byť okamžite pravda. Veru, nie vždy je tomu naozaj tak. Film je možno síce trochu „pritiahnutý za vlasy“, no takto to naozaj vo svete funguje, média majú na nás naozaj veľký vplyv. Málokto z nás si uvedomuje, že plno našich názorov, hodnôt či presvedčení je často krát založených na polopravdách, dokonca niekedy úplných výmysloch, ktoré boli „vypľuvnuté“ médiami. Nechápte ma zle, neberte toto ako tvrdú kritiku, jedine o čo sa snažím je, aby ste si uvedomili, že nie všetko čo spoločnosťou otriasa je skutočné. V každej jednej spoločnosti funguje nejaká tá politika, ktorej „backround“ sa mi nikdy nedozvieme. Toto musíme brať na vedomie. Nesmieme dovoliť, aby s nami média manipulovali. 

Matúš Gič

Matúš Gič

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

baví ma písanie a fotografia :) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu